Ont

När jag landade i Sverige i fredas och skulle göra första påsbytet
så upptäckte jag att stomin var minst 3 gånger större än vanligt.
Samt jätte ful, mörkröd, blodig, sårig, det kom bara ut vätska.
Dagen efter började det även värka massa ...
Sen har det hållt på så tills idag, nu har äntligen det mesta svullnaden
försvunnit. Jag pratade med stomisköterskan i måndags å hon tipsa
mig om att tvätta å skölja med asollösning, å de verkar juh ha funkat lite.
 
Hoppas bara att de fortsätter åt rätt håll å blir som vanligt snart :)
 
 
//Johnna

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, precis läst hela din blogg. Jag har också uc, kommer opereras inom kort, få stomi...vill inte!! Men efter att ha läst din blogg känner jag mig väldigt mycket mer positiv till det än tidigare. Så tack för det! Har några frågor om du vill svara...hur är det med ljud? I mitt jobb sitter jag ofta samtal och större möten och vill ju inte det ska låta då...lukt?:hur många gånger per dag tömmer sig stomin ungefär? Hörs det? Tack för en positiv blogg!! Kram F.

Svar: Förstår att du inte vill, men antagligen kommer du må bättre efter operationen.Kan inte påstå att det är skitkul att ha stomi, men det funkar :)
Sällan det kommer nå ljud, just efter operationen kom det ganska mycket.
Men annars är det bara nån gång om man äte nå speciellt som är gasigt. Lukt från stomin har jag kännt en enda gång, sen är det klart att det luktar när man tömmer påsen men de luktar juh när andra skiter åxå :P. Jag tömmer stomin ganska ofta, fast jag inte behöver..mer för att jag känner mig bekvämare när den är tom. Stora kramar på dig, hoppas allt går bra.
En kloss med stomi

2013-05-26 @ 11:30:15
Postat av: Josefine

Hej,
Vet inte om du är aktiv här längre men ville fråga en grej om just stomibaddräkter.
Jag undrar vart du har köpt baddräkten ifrån? Är den just för stomi eller kan man köpa den i vilken affär som helst?

Tacksam för svar!
/ josefine

Svar: Jorå, skriver här när jag har nå vettigt att skriva ;)Vet inte vilken baddräkt du menar, om det är den med svartguld eller den svart/lila. Iaf så är det vanliga baddräkter, en är köpt på bonprix å den andra kommer jag inte ihåg. :) Men baddräkt e underbart. Man märker inte att man har stomin å de syns inte.
En kloss med stomi

2014-01-24 @ 20:21:42
Postat av: Josefine

Jaha okej =) menade den svart/lila, trodde man var tvungen för att ha en speciell just för att man hade stomi. Men då vet jag att det inte var så =)Har inte vågat bada sen jag fick min stomi o de var för snart 2år sedan :/
Får jag fråga hur länge du har haft din? Är lite ovan med att prata med någon som har samma som mig ^^

Svar: Okej, men när ja tänker på de så var nog båda från bonprix :). Ne baddräkt e hur bra som helst, har även bikini ibland men då känns d inte som de sitter lika bra, absolut inte om man ska leka/röra på sig. Å ännu bättre att det är modernt med baddräkt igen. Jag badar både utomlands, på sommarn & på badhus. Barn brukar va nyfikna å kika i duschen men annars gåre bra. D enda ja gör e ju att jag sätter fast dom där klisterlapparna över ventilationshålen. Har glömt det nån gång när jag simmat också, men baddräkten trycker så pass bra på magen att de inte märktes nån skillnad. Har åxå haft min stomi i snart 2 år...15feb 2012 operera jag mig.
En kloss med stomi

2014-01-24 @ 21:33:39
Postat av: josefine

Okej, tack :) förresten vad var det för klisterlappar på ventilationshålen ? Vet inte riktigt vad du menar med det ^^

Svar: de följer alltid med ett ark med små vita klsterlappar i varje påsförp...iaf för mig :P
En kloss med stomi

2014-01-29 @ 19:29:18
Postat av: None None

Hej. Just så håller min stomi på som du beskriver här i detta inlägg. Jag e så orolig. Den e större, hårdare, mörkröd, har ont, ser små sårig ut. Vad hände med din stomi? Blev du bättre? Eller vad fick du göra? Hoppas du ser detta o kan svara. Kan du maila mig på [email protected]

2016-07-19 @ 21:39:28
URL: http://andeverythingnice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0