Gravid & Stomi

Fick en fråga om hur det går om man blir gravid & har stomi.
Så här kommer det jag vet:

Stomiopererade kvinnor som blir gravida kan föda sitt barn utan risk för sig själv eller barnet.
Man bör dock vänta med att skaffa barn till cirka ett år efter operationen för att alla sår ska vara helt läkta. Själva stomin, tarmen kan dock bli mycke längre under en graviditet. Så den liksom verrkligen
hänger ut från kroppen..men det är inget farligt.

Men fick även höra att när man gjort en stomioperation för att man har haft UC så har man lite mindre
chans att bli gravid än en icke opererad. (hade jag aldrig hört eller läst någonstanns innan)

Sen om jag vill ta bort min stomi i framtiden och operera en bäckenreservoar istället
så fick jag veta att mina chanser för att bli gravid minskar med 50% till.
Så de tycker att jag ska ha kvar stomin tills jag fått klart de barn jag vill ha.
Sen kan jag antagligen få ta bort min stomi om allt annat funkar bra...
(alltid något att se fram emot, även om de e en miljon år dit)



Sen känns det juh typ jätte tråkigt när man tänker på att man aldrig kommer att få
ha en sån där fin gravidmage som som alla andra får. Utan att jag kommer att måsta
ha påse på min & ärr den dag jag blir gravid.

//Johnna

Kommentarer
Postat av: Malin

Starkt av dej! Så himla imponerad av att du vill och klarar av att visa vad du går igenom. Du ska vara stolt över dej själv, för de du gör är de inte många som klarar!

2012-03-02 @ 11:46:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0