Snabbt & Kort

Tänkte berätta lite snabbt & kort om Ulcerös Kolit.


Ulcerös kolit är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom som orsakar sår i tjocktarmens slemhinna. Inflammationen kan sprida sig från ändtarmen och uppåt tjocktarmen.
Orsaken är okänd men sjukdomen är delvis ärftlig.
Ulcerös kolit är en kronisk sjukdom, vilket betyder att man har den hela livet, men inte att man har besvär hela livet. Symtomen kommer och går i perioder, i så kallade skov.
Sjukdomsförloppet ser olika ut – en del får bara några attacker under hela livet medan andra får återkommande besvär. Man kan vara helt fri från besvär i långa perioder. De allra flesta som får ulcerös kolit kan fortsätta att leva ett vanligt, aktivt liv.

Från Vårdguiden

Så som ni ser så har jag nog haft massa otur då jag inte har någon i släkten som jag ärft det av.
Och inte heller bara har skov...utan hela tiden.

Här ere två bilder på tjocktarmens insida. Tagna under en koloskopi.
Första bilden är en vanlig frisk tarm & tarmen på den andra bilden
har måttligt svår ulcerös kolit. Så som ni ser så ere massa sår
överallt.
Min tarm ser ut som den nedre bilden, I know...
eftersom man under en koloskopi får ligga vaken
och kolla på en tvskärm medans dom gör undersökningen.



Inte konstigt att jag alltid blöder när jag går på toa
eller att det gör ont när nånting rör sig i tarmarna
när de mest e sår överallt...skulle va konstigt annars.

//johnna

Kommentarer
Postat av: Marie

Aj aj aj. :( Måste verkligen göra ont! Försvinner allt det där när man opererar?



Stor tröst- och styrkekram!

2012-02-12 @ 19:58:57
URL: http://marieguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0