Duscha

Fick en fråga om hur man gör när man duschar/badar med stomi.



Man duschar med påsen på magen. Den är vattentät.
Först å främst för de inte är så fräscht om stomin "spottar"
när man försöker bli ren.
Och sen så är själva stomiknoppen känslig om det är
för hett vatten, vilket man inte känner.

Sen måste man byta påse direkt efter, då limmet på plattan
"blattras upp". Inte super bråttom men..

Så om man tex är och simmar så är inte det något problem
heller, utan bara man byter efter så funkar det.
(så att gå upp & ner i vattnet som man gör när man är utomlands
är tydligen ingen hit, för då lossnar den antagligen)



Lite jobbigt/tråkigt ere dock att duscha med påsen på magen
man kan som inte smörja in hela kroppen som vanligt och
få känna sig naken..
Sen så blir även påsen typ genomskinlig när den blir blöt.
Så den ser inte fräsch ut alls. Bläk

Så skickade efter nå prov på svarta påsar idag, tänkte att
de förmodligen inte ser lika äckliga ut när de blir blöta.
Så man kan ha de när man ska simma osv.

//Johnna

Kommentarer
Postat av: läsare

när du endå svarar på frågor, hur skulle du funka om du blir gravid och jätte tjock? Lycka till med ditt nya liv med stomi!

2012-02-23 @ 22:43:16
Postat av: Erika

Hej Johnna, Jag vet om en som har stomi och som är aktiv i Ilco föreningen som använder ett särskilt resårband som är hudfärgat (kan nog finnas i andra färger med) som håller stomipåsen på plats när man just är utomlands och ska bada och liknande. Jag vte inte riktigt hur den funkar men vet att den ska funka iaf. Det är min fd svärfar som är med i Ilco också och jag har ju stått dem väldigt nära så man har fått veta lite grann genom det.



Och som andra har kommenterat jag tycker också det låter som om magen bara kurrar när det låter sådär.



/ Erika

2012-02-24 @ 07:13:19
URL: http://erikasskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0