Svar på tal

svar till mathias söderman

inte rasist nej

jag är inte i närheten av att vara rasist (jag vill ha en 08a till karl å få vackra smarta barn)
men vissa stockholmare klarar ja inte av! ...dom ser sliskiga ut å ja mår seriöst dåligt av dom..pga av deras blickar å så!
saken gör det inte bättre av att dom oftast beter sig som snuskon eller som idag på¨simningen, just det SIMNING inte BADA & LEKA. då det var kanske 5 st stockholmare som låg å plaska i vattnet med cyklop och simfötter. Som gjorde svallvågor hela bassängen och skvatt på alla....
jag lovar att varenda strömsundare i hela bassängen ville ge dom en jävel

Nu var det en helt annan sak va?
för nu har jag bytt ut order utlänningar till stockholmare!

de här med VI & DOM....
för mig e även stockholmare DOM, så det har faktis inget med att dom e från ett annat land!
:P

//kloss

Kommentarer
Postat av: Mathias Söderman

Skillnaden ligger i att "stockholmare" inte är en etnisk tillhörighet. Det är skillnaden. Det är STOR skillnad.



Det blir långt ifrån samma sak när du byter "invandrare" mot "stockholmare", men inte av den anledning du vill få det till.

2009-02-27 @ 22:17:48
Postat av: EmmaPemmaS

Vi ser Stockholmare som "dom" av samma anledning som vi kallar norskar eller irakier "dom". För att det inte är "vi". Dom närmsta ser vi som "oss" och "vi".



Men behöver inte ha en baktanke eller vara rasist bara för man inte har samma åsikt som du. Vi gillade inte att "DOM" förstörde vår träning bara. Lika som barnen någon dag efter.



Jag är bara nyfiken.. hur skulle du uttryckt dig?

2009-02-27 @ 22:23:42
Postat av: Mathias Söderman

Men stockholmare är inte en etnisk tillhörighet! Det är skillnaden och det som tar det från fördomsfullt till rasistiskt.



Ja, hur skulle jag uttryckt det? Kanske att "det var några störiga barn på badet idag"? Varför måste man överhuvudtaget trycka på att de är invandrare? Hur var det relevant? Var de extra störiga för att de ser annorlunda ut? Är de mindre väluppfostrade därför? Det är ju sådant som ligger underförstått om man uttrycker sig så.



Vari ligger skillnaden att säga "det var en störig invandrare på badet" mot "det var en störig neger/blatte/svartskalle på badet"? Båda sorterar upp människor i etniska fack, vilket är själva definitionen av rasism.

2009-02-27 @ 22:35:15
Postat av: EmmaPemmaS

Man försöker ju alltid ge en sorts bild på hur folk ser ut när man förklarar något som hänt. Då vi inte visste vart dom kom ifrån var det lätt att beskriva dom som utländsk. Folk förstår då att man inte menar den där medelålders mannen som simmar varje vecka som plötsligt fick frispel och plaskade hejdlöst i en timme. Utan just dom. När jag säger "dom" menar jag den grupp 5 killar av utländsk härkomst som var där. Och guess what, dom är faktiskt av utländsk härkomst vare sig du vill säga det eller inte.



Jag tror inte du menar något illa om du är utomlands och kommenterar om dom "svenska störiga på stranden idag." Blir du då rasist mot dig själv? Eller gäller detta bara åt ett håll?



Det många kanske har svårt för är nog att man inte är insatt och undrar varför "dom" kör bil när dom inte ens tagit körkort? (okej, det går ta reda på. Men det kanske inte var så noga som du verkar tro) Eller får man ett körkort automatiskt bara för att man kommer ifrån ett krigshärjat land? Det kan ju kännas orättvist gentemot dom som betalat många kronor, tid och engagemang kring sitt eget körkort.



Dom svenskar som kommer från ett hem med tex våld, förtjänar dom exakt samma sak som dessa inflyttade? Om svaret är ja, varför inte hjälpa dom först?



Om du ser en tjej göra något konstigt eller störande och säger detta till en kompis, hatar du automatiskt alla tjejer då? Jag förstår att det inte är rasism (eftersom tjejer inte är en etnisk tillhörighet) men samma sätt att tänka.

2009-02-27 @ 23:34:16
Postat av: kloss

jag håller med emma som ni kanske förstår :P

absolut det sista hon skrev tkr jag är helt rätt,Precis så ser jag det åxå!

btw utlänning är för mig inte ett fult ord, ja menar att jag är juh utomlands många gånger per år så även jag är en utlänning för dom då! Alla som inte är från Sverige är utlänningar! På tal om utlänningarna så var dom ..believe it or not från Norge!



..det är även skillnad på invandrare och utlänningar! jag har aldrig nämnt något om invandrare!



over and out

2009-02-28 @ 01:23:04
Postat av: Emma

hahaha! jag älskar din omskrivning: jag vill ha en 08a till karl å få vackra smarta barn. haha! den va bra:) ..och du är bäst! Glöm inte det:)

2009-02-28 @ 02:38:05
URL: http://emmacash.blogg.se/
Postat av: Mathias Söderman

Emma:

Varför göra skillnad på folk? Är man värd mer för att man råkat bott i sverige ett antal år? Riktigt kass människosyn tycker jag du visar. "Hjälpa svenskar först"? What? Låter som en partistämma för Sverigedemokraterna det där.



Sen har du fortfarande inte berättat varför tillhörigheten "utlänningar" är relevant i situationen på badhuset?



Tror knappast de får körkort "automatiskt". Förmodligen hörsägen? Men du får gärna överbevisa mig. Får de hjälp från arbetsförmedlingen/soc? Det är väl isf bra för att minska arbetslösheten bland invandrare och därmed minska segregationen. Det är väl bra att vi har ett socialt skyddsnät och ett land som är beredd att hjälpa de som har haft det lika bra i livet som du? För vad du än tycks tro så har man inte samma möjligheter om man är invandrare, inte kan språket osv. Sen är det naturligtvis inte bra om någon utnyttjar systemet, men det har vi gott om svenskar som gör också så det är knappast specifikt för invandrare.



Ja, man kan vara rasist mot "sina egna".



Kloss:

Såg nu att du inte skrivit "invandrare". Sorry. Fast invandrare är dock den rätta benämningen.



Invandrare: någon som är inflyttat från ett annat land.



Utlänning: någon som är på besök i ett annat land.

2009-02-28 @ 09:50:24
Postat av: EmmaPemmaS

Jag gör inte skillnad på folk. Jag försöker skapa en bild när jag berättar något. Spelar ingen roll om det är svenskar, asiater, norskar eller samer. Jag säger neger också. Du går gärna kritisera mig för det med, men jag (till skillnad mot många andra) använder det inte som ett negativt ord, utan när jag faktiskt förklarar utseendet på just en sån människa.



Jag tyckte det var relevant eftersom dom inte förstod att det var motionssim --> eftersom dom inte kunde svenska (som blev bekräftat)--> för att dom kommer från ett annat land --> för att dom är utlänningar. Och ja, jag säger utlänningar nu. För jag vet faktiskt inte om dom är besökande eller bosatt här eftersom vi såg dom för första gången då.



Kunde dom svenska hade dom väl läst på skylten eller förstått vad badvakten sa.



Jag skrev även att jag inte visste (eller brydde mig speciellt) om deras körkort. Det var bara en fundering.



Varför inte hjälpa svenskar först, så man blir starkare och kan hjälpa andra sen? Vad är dumt med att hjälpa svenskar först? Bara för att ge dig perspektiv: Du låter lika som jag fast åt andra hållet.



2009-02-28 @ 10:22:28
Postat av: EmmaPemmaS

Btw så blev jag nyfiken på hur du kan tala om för oss att invandrare är den rätta benämningen. Då antar jag att du vet vilka vi pratade om (kanske tack vare vår målande bild?), och att dom är bosatt i Strömsund.

2009-02-28 @ 10:35:59
Postat av: Mathias

Det är klart du gör skillnad på folk och folk när du säger man ska hjälpa "riktiga" svenskar först. Vadå, hjälpa andra sen? Är inte invandrade svenskar också svenskar? Eller är de inte "äkta" med svenskt blod? Inte konstigt att vi har segregering i samhället med sådana tankar.



Nej, jag säger inte lika som du fast åt andra hållet. Du säger att man ska göra skillnad på folk som är värd mer för att de är "riktiga" svenskar. Jag säger att alla är värda lika mycket oavsett var de kommer ifrån och bör behandlas lika. Helt väsenskiljda åsikter faktiskt.



"Neger" är ett negativt laddat ord i hela världen då det är förknippat med hundratals år av förtryck och hat. Det har använts för att inte bara beskriva utseende utan också schabloniserade negativa egenskaper. Du får gärna googla på det om du inte tror mig. Jag hoppas du inte använder det bland annat folk då du garanterat kommer ses som en rasist. Det spelar ingen roll vad "du" menar med ordet, det som spelar roll är hur det uppfattas.



Jag vet att det bor en hel del människor från uzbekistan i strömsund. Antog helt fräckt att det var några sådana ni pratade om. Jag antog att det inte var norska turister ni såg på badet, då ni knappast skulle benämna dessa som utlänningar?

2009-02-28 @ 12:04:13
Postat av: kloss

om vi nu talar om mörkhyade...så har jag en vän som är mycket mörkhyad och hon kallar sig själv för neger?!



..och det var juh intressant hur mycket tjabbel de blev av ett inlägg på grund av Ordet UTLÄNNINGAR..om jag hade ändrat ordet till norskar skulle det antagligen inte skrivits nåt! :P

2009-02-28 @ 13:00:36
Postat av: Mathias

2009-02-28 @ 13:09:56
Postat av: Mathias

Ja, att hon själv pratar om sig själv så vittnar ju bara om jargongen i er kompisgrupp. Inget annat skulle jag påstå.



Skulle inte tro att hon går runt och kallar andra mörkhyade som hon inte känner för negrer.Om så är fallet kan man ju undra varför?

2009-02-28 @ 13:14:46
Postat av: Mia Glantz

Jag bara undrar en grej.. Om det var norskar som var de störiga "utlänningarna" på badet hur kunde de då inte förstå svenska? Generellt så kan ju norskar förstå svenska, hur gamla de än är. Det är iallafall den erfarenheten jag fått efter att ha jobbat i norge..



Intressant debatt det här. Läser en hel den om etnicitet nu på universitetet och det är ju lätt ett av de mest intressanta ämnena (speciellt inom pedagogiken!)



Jag håller med Mathias om att benämner man mörkhyade människor som "negrer" så får det en mer negativ innebörd. Sen finns det ju undantag, alla tar inte illa upp utav det men, det går inte förneka just det faktum som Mathias nämnde att det gått lååångt bak i historien som ett ord som förknippas med förtryck och diskriminering.

Jag tar inte ställning till nånting här. Jag tycker sveriges internationella aktning är bra, men det finns i mångas attityder och i vår vardag hela tiden en slags dold rasism.



Tänk bara på ordet "negerbollar"! Jag använder ordet utan att jag egentligen tänker mig för. Och företag som marknadsfört det som "negerbollar" har faktiskt blivit anmäld hos DO. Så det måste ju betyda nåt...

2009-02-28 @ 13:50:19
URL: http://miaglantz.blogg.se/
Postat av: EmmaPemmaS

Mörkhyad och neger är inte samma sak. Mörkhyade är alla med lite mörkare skin.



Jag har inte nämnt ett ord om "riktiga" svenskar. Det var dina ord.



Om man känner varandra spelar det ingen roll vad man säger, för kompisarna förstår att man inte menar något illa med det. Är man neger själv och har inga problem att kalla sig det, behöver väl inte kompiskretsen vara dålig för det? För det var väl det du antydde på anar jag? Och om inte, förklara gärna.



Varför inte benämna norskar som utlänningar? Dom är väl det lika mycket som en man från Thailand? Tycker inte du detsamma?



Härmed lägger jag ner denna diskusssion. Jag har försökt förklara att vi inte menar något illa. Men det verkar inte gå fram. Ingen av oss eller dom vi pratar med tar illa upp. Oavsett ras, färg, land. Varför lägga ner energi på något som inte är ett problem för oss, och kanske lägga den på några som faktiskt är rasister och skapar problem.



Btw om jag vore rasist med sådana starka åsikter skulle jag stå för det. Jag nekar inte det jag tror på.

2009-02-28 @ 14:08:16
Postat av: Mathias

Det jag menar är att det är okej att ha jargonger i slutna sällskap som inte är förenligt men en norm som råder i samhället. Det är okej att ha en hård jargong med sina kompisar men det är när man tar det ut i andra situationer som det blir problem.



Nej, du har inte nämnt riktiga svenskar. Det var underförstått när du skriver att svenskar bör få gå före invandrade svenskar i olika situationer för att på så sätt skapa ett starkare samhälle. Att tycka så är långt ifrån okej i mina ögon och en väldigt främlingsfientlig ståndpunkt. Men det kanske var jag som missförstod, menade du inte så?



Ja, en norsk och thailändare är lika mycket utlänning men det är inte heller det som diskussionen handlar om.



Jag förstår att ni inte menar något illa. Det jag försökt säga är att man kan uttrycka sig mer eller mindre klumpigt. En jargong som är okej med tjejkompisarna behöver inte vara okej i andra sammanhang.



Men visst, du kan prata om negrer/blattar/svennar/kroknäsor med andra människor. Men räkna med att folk drar konstiga slutsatser om dig då.

2009-02-28 @ 15:00:32
Postat av: Lilian Olofsson Söderman

Tänkte bara tipsa om en artikel i DN idag, söndag 1/3, som heter "Svensk? Vad god dröj!" skriven av Maciej Zaremba. Den var rätt intressant och lite rolig faktiskt!:o)



http://dn.se/kultur-noje/svensk-var-god-droj-1.810524



Jag håller med Mathias, men vill också påpeka att jag absolut inte tror att du, Johnna, är en rasist. Jag vet ju att du är en go´tjej!:o)



Tycker dock att det är väldigt viktigt att komma ihåg det som Mathias skriver om jargonger inom kompisgruppen och hur man sedan pratar med andra ute i samhället.



För att ta en annan liknelse (bara ett exempel) utan att blanda in rasism-smygrasism (som ju alltid är ett känsligt ämne), så kanske man inom ett kompisgäng tycker att det är helt okej att kalla varandra för "hora" eller "fitta" utan att ens höra ordets rätta betydelse, eftersom det har en helt annan betydelse inom gruppen. Skulle någon annan säga det till någon inom gruppen kanske man däremot skulle reagera och bli förbannad, eftersom man inte vet motivet till att den "utomstående" använder det uttrycket. Skulle någon jag inte känner säga det till mig skulle jag bli förbannad, men inte om det var ngn i min krets som sa det och jag vet att de inte har några onda avsikter. Skulle dock hoppas att jag skulle komma ihåg att inte heller använda "interna" uttryck till utomstående, för de har ju inte en aning om vad jag menar med det egentligen.



Om man väljer att byta ut eller normalisera innebörden av ord, som t ex kan vara stötande, så bör man nog vara beredd på att man kan bli missförstådd av andra:o)



På små orter är det ju visserligen alltid svårt att komma som utböling - det räcker ju nästan med att komma från fel sida bron;o) - , så de inom det samhället kanske förstår vad de som kommer från samma ställer menar, men det finns ju en hel värld där utanför... Vad är då normen? I ett helt land blir ju den lilla orten bara ett specifikt sätt att prata istället för det generella. På internet finns det ju en hel värld...osv :oP



2009-03-01 @ 21:59:43
Postat av: Mia

oj vilken diskussion!

2009-03-01 @ 22:35:31
URL: http://mariapaulina.blogg.se/
Postat av: Marielle

Jag håller helt med både Mathias och Lilian. När jag läste det där inlägget tog jag faktiskt illa upp, då jag inte har helt svensk härkomst och inte heller min pappa. Jag hävdar nu inte att du menade något rasistiskt med det, men detta måste väl vara ett praktexemplar av att "invandrare" eller "utlänningar" faktiskt kan ta illa upp. Jag tycker även att man ska ha rätt till yttrandefriheten och därför kunna skriva vad man vill i sin egen blogg så länge det inte bryter mot lagen Men, i detta fall får du faktiskt vänta dig att människor blir upprörda.



Jag tycker också att det känns märkligt, som Mathias skrev, att trycka på ordet "utlänning". Vad har det egentligen med saken att göra? Tänk dig en löpsedel för Aftonbladet. Där kan det stå: "Man åtalad för mord" inte "Utlänning åtalad för mord". Detta är för att det är helt irrelevant för sammanhanget. Och även i detta fall var det helt irrelevant för sammanhanget att rubricera dessa barn som utlänningar då detta inte bidrog till situationen överhuvudtaget.



Blev även lite betänksam över att du skriver "jag lovar att varenda svenne i hela bassängen ville ge dom en jävel" och "vissa utlänningar klarar ja inte av! Dom ser sliskiga ut å ja mår seriöst dåligt av dom" och "saken gör det inte bättre av att dom oftast beter sig som snuskon".



Jag vet även att Strömsund är en väldigt liten ort där många har både otroligt inskränkta åsikter och även väldiga svårigheter att tolerera att människor, oavsett härkomst, bosätter sig i byn. Och med detta menar jag att inlägg som dessa inte gör saken bättre.



2009-03-01 @ 22:50:29
URL: http://marielle.blogg.se/
Postat av: kjell "from hell"

ja.. men jag tycker att det är så extremt jobbigt att kliva upp på morgnarna och skrapa bilrutorna :S

2009-03-03 @ 17:34:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0